Interview met de oprichters van RUR

Radio en tv worden in rap tempo ingehaald door internet. Dat sluit veel beter aan bij modern kijk- en luistergedrag. Jan Smit en Jan Dirk Stouten beseffen dat maar al te goed. Ze zien ook de kansen. De ondernemers willen een Rotterdamse commerciële internetzender starten.

Smit (Made in Rotterdam) en Stouten (Jan Dirk Stouten) zijn ervan overtuigd dat zo’n zender in deze regio haalbaar is. De naam hebben ze al: Recht uit Rotterdam. Kortweg: RUR.

Jan: ‘Onze missie is iedereen die zich Rotterdammer wil voelen, met elkaar verbinden. Waar ook ter wereld. Het wordt interactief, met aandacht voor alles wat Rotterdammers raakt, recht uit Rotterdam. Vandaar de naam.

Hoe is dit idee ontstaan?

Jan: ‘Jan Dirk is sinds begin 2016 hoofdredacteur van ons ondernemersplatform Friends in Business, met dit magazine als voorlopig nog meest bekende onderdeel. Het is logisch dat we over ons vak praten en de mogelijkheden die ontstaan. En dat we daarbij verder kijken dan vandaag en morgen.’

Jan Dirk: ‘Het kijk- en luistergedrag is drastisch aan het veranderen. Jongeren kijken nauwelijks nog televisie; die geven de voorkeur aan Youtube. Maar ook bij ouderen gaat het snel. Kijk naar de populariteit van Netflix. Het past niet meer bij deze tijd dat je een bepaald programma op een vaste tijd en dag voorgeschoteld krijgt. Wie kijkt er op zondagavond nog stipt om zeven uur met het bord op schoot naar Studio Sport?’

Terwijl internet maar blijft groeien…

Jan Dirk: ‘Als ik bij Radio Rijnmond verslag deed van een wedstrijd van Feyenoord, hadden we 25.000 luisteraars via de radio en 80.000 online. Internetvlogger Enzo Knol heeft in zijn eentje meer kijkers dan het NOS Journaal, waar een redactie van 300 man aan werkt. PowNews stopt op tv en gaat op internet verder. Zo kan ik nog wel een poosje doorgaan.’

 

rur_euromast

 

 

 

 

 

 

 

 

Het logo van Recht uit Rotterdam is een moderne interpretatie van het wapen van Rotterdam. Het is een dynamisch logo, dat Rotterdam in zich draagt. De diverse iconen van de stad, zoals de bruggen over de Nieuwe Maas, prominente gebouwen, de Euromast en de lichtmasten van De Kuip kunnen er een plek in krijgen.

 

Is dit nu de reden waarom je bij RTV Rijnmond bent gestopt, Jan Dirk?

Jan Dirk: ‘Absoluut niet. Na 26 jaar wilde ik tijd vrijmaken om iets anders te gaan doen met mijn bedrijf. De potentie van nieuwe media fascineert me al een tijd. Toen Jan en ik hierover aan de praat raakten, werd ik al snel enthousiast. Ik ben ondernemer, heb radio en tv gemaakt en dat kan ik hier, zonder aan regeltjes vast te zitten, naar hartenlust combineren.’

Jullie spreken van ‘een commerciële internetzender’. Het wordt dus geen omroep?

Jan: ‘Nee, beslist niet. In het omroepbestel zouden we onszelf beperken. In de commerciële mogelijkheden, het bereik en ook de kwaliteit. Veel te veel regels. Dan ben je niet flexibel genoeg om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.’

De omroepen spelen toch ook in op die veranderingen?

Jan: ‘Maar ze zijn met handen en voeten gebonden. Dat geldt ook voor RTV Rijnmond. Er moet dringend iets veranderen in Nederland. Met de Mediawet loopt politiek Den Haag hopeloos achter op de realiteit. Eigenlijk al heel lang. Kijk hoe RTL4 destijds is begonnen… Een commerciële zender was verboden. Om te kunnen starten, was een opzetje via Luxemburg nodig. Absurd gewoon!’

Het zit je zichtbaar dwars…

Jan: ‘Ja, als mens en als ondernemer. De Nederlandse regeltjescultuur is verstikkend: elke innovatie, ieder initiatief loopt erop stuk. Het levert alleen maar grijze middelmaat op. Dat zie je overal in onze maatschappij. In het onderwijs, de zorg, bij de overheid.’

‘De gemeente Rotterdam hield onlangs een marktverkenning om bureaus te selecteren die de komende jaren de communicatie mogen uitvoeren. Ik was gevraagd om daar met Made in Rotterdam aan mee te doen. Dat vond ik een eer. Maar we zitten er niet bij; we hadden namelijk één A4-tje met referenties te veel ingeleverd. Ik meen het hoor: één A4-tje te veel referenties. Wat zoeken ze nou? Een bureau dat creatief en goed in communicatie is of een bureau dat goed formulieren kan invullen?’

Toch kan ik me voorstellen dat de gemeente Rotterdam een belangrijke samenwerkingspartner zou kunnen zijn…

Jan: ‘Natuurlijk hopen we dat ook de gemeente achter dit initiatief gaat staan. We willen op alle vlakken het beste om mensen die zich Rotterdammer voelen met elkaar en met de regio te verbinden. Daar kunnen gemeenten, zeker de gemeente Rotterdam, een belangrijke rol in spelen.’

Kun je iets van de inhoud prijsgeven?

Jan Dirk: ‘We richten ons op de dingen die mensen die zich Rotterdammer voelen, bezighouden. Economie, sport, cultuur, politiek en amusement.’

Jan: ‘Ja, met veel aandacht natuurlijk voor de iconen van de stad: Feyenoord, de dance-scene, de haven, het Rotterdams Philharmonisch Orkest…’

Jan Dirk: ‘Ja, het orkest heeft zich zelfs al gemeld naar aanleiding van het nieuws over onze zender in het Algemeen Dagblad, net als een verrassend groot aantal andere partijen.’

Made in Rotterdam is communicatiepartner van Feyenoord en maker van Feyenoord TV; Jan Dirk was als verslaggever kind aan huis in De Kuip. Jullie zijn daar vast al langs geweest met dit idee…

Jan: ‘Het zou mooi zijn als zo’n club zich aan het platform verbindt. Ja, we hebben erover gepraat en ook zij reageerden positief. Maar Feyenoord zal niet zomaar “ja” zeggen. Ze zijn kritisch. Begrijpelijk, het merk Feyenoord is zelf content. Daar zijn ze zuinig op.’

Jan Dirk: ‘We gaan natuurlijk niet alleen aandacht aan Feyenoord schenken. Sparta en Excelsior zijn net zo Rotterdams. Ook andere sporten en evenementen zullen overigens volop aan bod komen.’

Jan Dirk, gaan we jou dan weer horen in de rol van verslaggever?

‘Zoals ik altijd heb gezegd, ben ik niet bij Rijnmond weggegaan omdat ik het werk zat was. Het radioverslag vond ik altijd het allerleukste om te doen. Dus wie weet…’

Met hoeveel uur per week willen jullie starten?

Jan: ’We denken niet in uren. Dat is het oude media-denken. We gaan voor kwalitatieve content. Bezoekers van het platform zijn straks in staat on demand te kijken: naar programma’s die zij interessant vinden en op een moment dat zij zelf kiezen.’

Jan Dirk: ‘Het wordt interactief: mensen kunnen ook zelf filmpjes, foto’s, verhalen plaatsen. Over hún nieuws, dat zíj belangrijk vinden. Als er één boom in jouw straat wordt gekapt, raakt dat je meer dan een heel regenwoud in Brazilië.’

 

Zijn bedrijven bereid om mee te doen?

Jan: ‘Ondernemers zitten te wachten op zo’n nieuw kanaal, waar ze met hun boodschap heel gericht hun doelgroep bereiken. Ook op dat vlak is Rotterdam toe aan een commerciële internetzender. We geven ruimte aan branded content. Op een eerlijke en waardevolle manier. Niet onafhankelijk, maar wel geloofwaardig.’

Bron: Friends in Business